Katten

Hier de ruimte voor tips en trucs tegen sommige plagen die je planten ernstig kunnen aantasten.

Katten

Postby Dave » Tue May 12, 2009 2:54 pm

Hallo,
ik heb in mijn achtertuintje een permacultuur moestuintje aangelegd. Nu wil het geval dat er nog al veel katten in de buurt zijn en dat ze mijn tuintje zien als een mooie kattenbak om hun behoefte te doen en te graven. Ik heb twee vragen:

1. Is er een mooie permacultuur oplossing om de katten uit de bedden te houden?
Ik las iets over koffiedik strooien en ook dat katten niet van hyssop houden.Welke methode werkt het beste en gebruiken jullie?

2. Is het trouwens erg mbt gezondheid om kattendrollen en -pies in je moestuin te hebben of kan je het als bemesting zien en gebruiken? In de natuur zijn er ook roofdieren die overal poepen en plassen. Ik las echter dat de uitwerpselen van vleeseters zoals hond, kat en vleesetende mesnen eerst 3 jaar moeten composteren om de cholera bacterien uit te drijven en dat je het dan pas mag gebruiken. Mag je de uitwerpselen van vegetariers en veganisten wel direct gebruiken als compost?
Als het niet erg is om kattenpoep in je moestuin te hebben, is er een manier om de stank tegen te gaan, want mijn tuin ligt op het zuiden en als het warm is dan stinkt het wel erg?
Dave

Postby ina » Wed May 13, 2009 3:34 pm

Hallo Dave, ik ben benieuwd wat voor antwoorden hierop komen, ik heb hetzelfde probleem. Ecosect katteschrik houdt ze wel weg, maar dat moet je rondom overal strooien en raakt uitgewerkt, en ik wil het ook niet in mijn eten hebben.
Bij kattenpoep is er ook nog het gevaar van toxoplasmose, dacht ik.
Satéprikkers overal in de grond, zei iemand eens, maar daar kan je jezelf bij het onkruid verwijderen behoorlijk aan prikken!Ik heb momenteel overal takjes/takken snoeihout in de grond geprikt om de katten eruit te weren. Dat lijkt wel te werken. Maar piesen doen ze nog wel, op afstand vanaf de paadjes.
Succes
ina

katten

Postby S.w.o.m.p. » Sat May 16, 2009 10:38 pm

wat zou er geneuren als je ergens (waar die katten geen kwaad kunnen) valeriaan neer zet, ik weet dat dat spul onweerstaanbaar is voor katten. een par druppels van dat geconcentreeerde spul en ze liggen op de grond te kroelen, een paar druppels te veel en ze rennen weg.

misschien dat het als afleiding werkt?
of als je dus een flinke hoeveelheid van dat vloeibare goedje rondom je tuin giet de katten gewoon wegblijven (of de grond gaan troetelen)

misschien ga ik dat is uitbroberen op een gedeelte bij ons.
Occupy the Wasteland! Ekologiese vrijstaat swomp.
S.w.o.m.p.

Postby Hestia » Sun May 24, 2009 2:49 pm

Ik leg meestal een stuk gaas op de grond tot de bodem wat meer bedekt is. Werkt prima, zonder gif!
Hestia

Re: Katten

Postby Groentje » Tue May 18, 2010 8:21 am

Een waterpistool doet wonderen! Spuit ze je tuin uit, maar zorg dat ze niet zien waar het water vandaan komt :twisted:
Ik heb zelf een kat en ik ruim haar poep op. Zij zorgt er weer voor dat andere katten uit mijn tuin blijven.
Groet, Groentje
Groentje

Return to Bladluizen, Slakken en andere "plagen".